Thursday, September 18, 2014

Jejak Tsunami


Kembara Ke Aceh

Misi Kemanusian selepas Tsunami


Asssalamualaikum, rasanya lama sudah aku tidak lagi meng update blog ni, jadi rasanya ingin kali ini aku kongsikan pengalaman ketika aku pergi melawat di negara jiran iaitu Aceh yg dikenali sebagai Serambi Mekah.Kitika perjalanan dr KLIA ke Polonia Medan, ketika itu pesawat belum lagi mendarat di Bandar Aceh, nak di jadikan cerita agak kekok jugak di negara orang sesudah tiba di Terminal Polonia sekitar jam 10.am, dgn keadaan ulat2 di airport yg kurang enak, memaksa segala bagai supaya menggunakan perkhidmatan mereka sedangkan hanya tolak troli itu gratis( percuma)  ckp org Indon. Sementara menunggu pemandu yg telah aku tempah seminggu sebelum tiba di Medan..Munkin perjalanan ku ini mengambil masa 3 atau 4 hari lagi pun aku bukan keseorangan tp ditemani oleh 3 orang rakan lagi. Pagi ini perjalanan ku bermula dr Airport terus menghala keutara Aceh melalui jalan2 pinggir kota. Tempat persinggah pertamaku adalah di Masjid sekitar pinggir kota Medan.
Masjid Di Sekitar Kota Medan
Anak2 KAriah Masjid Medan ini
Antara Jemaah Menunaikan solat Zuhor
Aku Pulak aku apa nama masjid ni, tp aku difahamkan ada makam didalamnya adalah dikalangan kerabat Sultan Selangor, tp tidak pasti sejauh mana kebenarannya. setelah Selesai aku meneruskan perjalanan yg agak panjang utk tiba di perkampungan Loksemawe, Aceh, tempat yg menarik lagi belum tercemar, air sungainya juga masih jernih
Salah seorng Team Member aku.


Hampir 4 jam perjalan aku singgah sebentar di hentian rehat tepi jalan utk membasahkan tekak. di Loksemawe.
Mesin Air Tebu yg masih menggunakan Sistem dahulu kala.
Pekana Rojak Buah.. terbaikkk koo
Pot Lepak Dgn Pak Supir

Lepas minum dan pekena rojak kami bergegas meneruskan perjalanan...ok laa kite sambung episod perjalanan ku ke Aceh.
warongan Tepi Sawah..

No comments:

RONDA RONDA KUALA LUMPUR SEMPENA MERDEKA KE 63

 JOM CUTI CUTI MALAYSIA SEMPENA HARI KEMERDEKAAN  YANG KE 63 HARGA PAKEJ RM290 Pakej Termasuk:  Date: 30-31/8/2020 šŸ¢Apartment Service taraf...